Ovăzul, o sursă de energie și nutrienti că tii bateriile încărcate întreaga zi

Ovăzul, o sursă de energie și nutrienti că tii bateriile încărcate întreaga zi

Te trezesti dimineata fara energie? Poti sa incerci sa mananci ovăz la micul dejun. Integral sau sub forma de fulgi, ovăzul este o sursă de energie și nutrienti că tii bateriile încărcate întreaga zi.

Ovăzul este o cereala de calitate, foarte bogata in fibre, vitamine si minerale. Totul la superlativ.

Poti gasi ajutorul de care ai nevoie in banalul ovaz.  Ovazul poate fi considerat un aliment cu rol de medicament. In perioadele de stres din timpul examenelor, pentru mamele epuizate din cauza alaptarii sau in perioadele de crestere ale copilului, in viata sportiva, ovazul este aliatul din bucataria ta. Consumul frecvent de ovaz te ajuta in cazuri de depresie, epuizare fizica, nervozitate si chiar insomnie, datorita magneziului continut.

In convalescenta, in gastrita sau in alte tulburari digestive este indicat ovazul deoarece se digera usor si nu solicita organismul deja slabit.

Ovazul contine intre 60 si 70% amidon si carbohidrati cu absorbtie lenta, 14% proteine si 7%  lipide (grasime) ce au un procent semnificativ de lecitina, buna pentru memorie, spun specialistii.

Cel mai des se consuma ovazul sub forma de fulgi si este recomandat la micul dejun.

De ce sa mananci ovaz la micul dejun

Pentru o dieta echilibrata si corecta, poate fi foarte util sa mananci ovaz la micul dejun pentru ca iti ofera fibre, proteine si doar putine grasimi saturate. Fibrele te satura si nu mai simti nevoia sa mananci des sau sa dai iama prin fast-food-uri plus ca iti asigura sanatatea intestinelor deoarece actioneaza ca o matura.

Ovăzul integral și fulgii de ovaz sunt bogați în celuloză, proteine, săruri minerale (fosfor, fier, calciu, magneziu), vitaminele din complexul B, pretioasa vitamina D, fibre și grăsimi bune și acizi grași esențiali.

Pentru diabetici, ovazul este  perfect deoarece are indice glicemic scazut.

Ovazul poate fi preparat cu diferite alimente, de la fructe si legume pana la dulciuri, lactate, etc. Este agreat si de vegani si de omnivori. Este un aliment rapid si practic, e foarte gustos si se digera usor.

De obicei, ovazul sub forma de fulgi il asociez cu iaurt, goji, chia, scortisoara si un praf de nucsoara iar cand vreau sa fie mai dulce, picur putina miere.

Fibrele solubile din ovaz (beta-glucan), functioneaza ca un gel lipicios neabsorbabil ce capteaza colesterolul. Fibrele solubile elibereaza lent energia iar pe langa faptul ca-ti dau satietate, sunt perfecte pentru reglarea nivelului de colesterol din sange.

In afara de vitaminele din grupa B, minerale si alte substante benefice pentru sistemul imunitar, ovazul contine un alcaloid numit avenin, care are efect tonifiant, iti da energie si iti echilibreaza sistemul nervos. De aici, numele latinesc al ovazului este avena sativa, spun cei care se pricep.

Din ovaz integral poti sa faci apa de ovaz. Dar mai intai:

La ce este buna si cum se prepara apa de ovaz integral

Apa de ovăz, mai cunoscută sub denumirea de lapte de ovăz, este o băutură vegetală obținută din ovăz integral.

Apa de ovaz este o hrană completă, deoarece este obținută din ovăzul spalat si pus la inmuiat si se prepara impreuna cu apa in care a fost inmuiat.

Are multe beneficii: reglează concentrația de colesterol din sânge,  stabilizează nivelurile de zahăr din sânge,  reglează metabolismul grație nutrienților conținuți, are o putere mare de satietate și, prin urmare, este utilă pentru scăderea în greutate.

Apa de ovaz este un aliment energetic și un tonic excelent pentru sportivi și convalescenți,  este sănătoasă pentru intestin deoarece este bogată în fibre, permite purificarea organismului, ajută la eliminarea și dizolvarea mucusului datorat unei diete care este săracă în nutrienți vii și prea bogată în amidon și alimente care produc cleiuri, este o alimentație bună, nutritivă, bogată în proteine ​​vegetale, vitamine (A, B și E) și minerale, precum și aminoacizi (conține 5 din cele 8 esențiale).

Apa sau laptele de ovaz trebuie facute din ovaz integral, 100% natural, din agricultura ecologica, adica fara conservanti sau aditivi. E bine sa fie luat din Plafar.

Evitați apa de ovăz cu tărâțe de ovaz adăugate. Verificați dacă nu există îndulcitori artificiali sau zahăr alb, printre primele ingrediente: primul ingredient ar trebui să fie apă, apoi ovăz.

Poti sa faci acasa apa de ovaz

Pui seara la inmuiat ovazul integral. Se pune o parte de ovaz la 5 parti de apa.A doua zi, ovazul deja  e „inflorit”.

Se pune la fiert si se fierbe doar pana cand apa ajunge la punctul de fierbere.

Se opreste focul, se acopera vasul si se lasa 8 ore ca sa se odihneasca.

Dupa ce au trecut 8 ore, pasezi totul in blender. Poti adăuga apă dacă doresti o consistență mai lichidă. Filtrezi.

Se păstrează în recipiente de sticlă, în frigider, timp de 4 zile. Daca vrei, dupa ce prepari apa de ovaz, poti sa pui in ea miere sau alt indulcitor natural.

Cel mai bine este ca apa de ovaz s-o bei dimineata, inainte de micul dejun, pentru ca permite regularizarea intestinului. Reprezinta o apa cu calitati nutritionale ridicate, cu putine calorii dar cu o mare putere de satietate.

Cafeaua din comunism continea ovaz

Cei care sunt trecuti de 50 de ani, au baut pe vremuri un surogat de cafea, numit (cu mult umor) nechezol.

Uite ce zice Wikipedia: „Denumirea de nechezol reflectă umorul popular întrucât cafeaua cu înlocuitori conținea doar 20% cafea și restul de 80% înlocuitori, cele mai cunoscute fiind nautul si ovazul, folosit și ca furaj pentru cabaline. Nechezol, derivat din verbul a necheza, reflectă ironic starea celui obligat să consume ceea ce el percepe ca furaje pentru cai, iar sufixul -ol (folosit, de regulă, pentru a forma numele unor compuși chimici) dă o tentă pseudoștiințifică denumirii ironice, fiind o aluzie directă la Elena Ceausescu, „savanta de renume mondial”, soția dictatorului Nicolae Ceausescu.”

Daca-ti ramane apa de ovaz, nu o arunca

Extern, apa de ovăz poate fi folosită și pe piele iritată și nehidratata, ajuta mult datorită prezenței vitaminei A și a vitaminei E.

Putina istorie

Ovazul, inainte de anii 1700, se dadea doar cailor, toata lumea stia importanta acestei cereale in hrana cailor.

Primii care au inceput sa manace ovaz au fost scotienii si apoi mult mai tarziu, englezii, prin foarte cunoscutul lor porridge (terci).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *