Stalpii Pamantului- recenzie

Stalpii Pamantulu

Acum cativa ani cartea asta minunata a fost prezentata in America la o emisiune foarte importanta. Moderatoarea, o figura emblematica a Americii, spunea ca aceasta carte te scapa de depresie si a inclus-o pe locul 60 in topul celor “1001 carti pe care sa le citesti inainte de a muri”.
Vorbea despre Stalpii Pamantului, de Ken Follett. Si este total adevarat. Te scapa de depresie. In afara de faptul ca n-o vei putea lasa din mana, dupa citirea ei vei descoperi ca ai lasat in urma orice fel de frici, nelinisti, ingrijorari si atacuri de panica si ca poti din nou infrunta viata. Care nu este asa de neagra cum iti inchipuiai.
Stalpii Pamantului este o carte complexa dar asa de bine scrisa incat de la inceput pana la sfarsit nu vei uita nicio descriere si niciun nume. Personajele si aventurile lor sunt credibile iar situatia politica si religioasa este descrisa cu acuratete mai ales ca in acele timpuri tocmai se incepea conflictul intre nobilimea ocupata cu propriile interese si burghezia comercianta abia aparuta care se zbatea sa se desprinda de feudalism.
Ken Follett ne daruieste cea mai ambitioasa opera a sa transportandu-ne in Anglia anilor 1123, ani periculosi din toate punctele de vedere pentru orice fiinta omeneasca. Ani de saracie cumplita, boli, invazii, tradari, crime, conflicte religioase, razboaie civile si lupte pentru succesiune la tron, tot felul de orori din care nimeni nu scapa, fie nobil sau cersetor.
Si totusi, exista cineva care nu se teme sa-si urmeze visul chiar daca parcurge toate etapele unei existente pline de tot amarul vietii. Totul se desfasoara avand in centrul atentiei constructia unei catedrale gotice din Anglia medievala.
Tom constructorul, cel care da viata acestei carti, trece prin experiente ingrozitoare culminate cu moartea sotiei si luni de foamete cumplita in care-si vinde uneltele ca sa-si hraneasca copiii dar si printr-o poveste de dragoste care-l ajuta sa-si urmeze visul. Visul lui era sa construiasca o catedrala, vis imposibil de realizat in acele timpuri dar are norocul sa-l intalneasca pe Philip, staretul ambitios si neinfricat pe care reuseste sa-l convinga ca el, Tom constructorul, este capabil sa proiecteze si sa construiasca cea mai mare catedrala gotica din lume. Este important de mentionat ca staretia respectiva nu avea bani sau materiale de constructie dar staretul Philip datorita istetimii sale reuseste mereu sa obtina finantari.
Actiunea se petrece pe parcursul a mai bine de 40 de ani si are mister, istorii de dragoste, ambitii nemasurate, anarhie, disperare, speranta si o multime de personaje bine creionate care trec prin diferite evenimente care le semneaza destinul pentru totdeauna. In acele vremuri tulburi oamenii nu aveau nimic sau pierdeau totul in urmatoarea secunda dar nu-si pierdeau credinta in visul lor si luptau cu toate puterile ca sa si-l indeplineasca.
Cartea ne da o lectie dureroasa de viata, de curaj si daruire pana la sacrificiu iar ideea este: daca in timpurile acelea de frica, pericol si lipsuri, Tom constructorul nu si-a pierdut visul, a continuat sa creada in el, sa-l realizeze si sa-l transmita altora, atunci noi, oamenii care traim in epoca moderna cu totul la indemana, cu hrana, acces la cunoastere si pace, nu avem niciun drept sa cadem in depresie.
Pentru acest roman, Kenn Follett a fost numit un maestru al thriller-ului, romanul a fost vandut in 150 de milioane de exemplare si a devenit un bestseller international, tradus in 30 de limbi si ecranizat intr-un film.